آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

آب ضد جاذبه

آبی که با جاذبه زمین مقابله می کند!

آب موجود در رودخانه ها، لیوان، یا آب جاری از ابرها، همگی از جاذبه ی زمین پیروی می کنند. این آبها به دلیل جاذبه گرانشی مین، سمت آن سرازیر می شود. اما چه می شود اگر بگوییم که می توانید یک لیوان آب را سر و ته کنید بدون اینکه روی زمین ریزد؟ این همان چیزی است که در پدیده آب ضدگرانش رخ می دهد. آب ضد جاذبه، آزمایش ساده ایست که ویژگی های فیزیکی خارق العاده آب را نشان می دهد.

وسایل مورد نیاز

یک لیوان لبه گرد

یک دستمال جیبی

یک پارچ آب

یک کاسه یا سینک ظرف شویی

آزمایش

1- روی لیوان را با دستمال بپوشانید و از قرار گرفتن نقطه ی مرکزی دستمال در داخل لیوان، اطمینان حاصل کنید.

2- به اندازه سه چهارم لیوان، از قسمت میانی دستمال کاغذی به درون لیوان آب بریزید.

3- به آرامی دستمال را به سمت پایین لیوان بکشید و آن را فشرده کنید. (آن را محکم در سرتاسر لیوان بکشید). ته دستمال را به کف لیوان بچسبانید.

4- یکی از دست هایتان را روی دهانه لیوان قرار دهید و با دست دیگر آن را برگردانید.

5- دست پایینی را از دهانه لیوان بردارید (به آرامی) مشاهده می کنید که آب در داخل لیوان می ماند. همه شما را تشویق می کنند و می پرسند:چطور این کار را انجام دادید؟

6- در انتها دستتان را روی دهانه لیوان قرار دهید و لیوان را به حال اولیه برگردانید ( به سمت بالا). دستمال را از روی لیوان بردارید و آب را به درون پارچ بریزید. البته که سزاوار تشویق هستید.

این آزمایش چگونه کار می کند؟

بیشتر افراد پیش بینی می کنند که آب از منافذ دستمال عبور کرده و سرازیر می شود زیرا هنگام ریختن آب در لیوان، آب از میان همین منافذ به درون لیوان ریخته شده است. زمانی که دستمال به طور محکم بر دهانه لیوان کشیده شده است،منفذ های آن توسط آب بسته می شوند.این عمل به مولکول های آب این اجازه را می دهد که به دیگر مولکول های آب بپیوندند و کشش سطحی ایجاد کنند. آب با وجود منافذ کوچک دستمال، درون لیوان باقی می ماند زیرا مولکول های آن به هم متصل شده اند تا غشای باریکی بین قسمت های باز دستمال ایجاد کنند.مراقب باشید.

تا لیوان را کج نکنید زیرا با این کار دیگر کشش سطحی نمی تواند با جاذبه مقابله کند و دیگران را با سرازیر شدن آب متعجب می کنید. (درباره چرایی این پدیده فکر کنی!)

نظرات 1 + ارسال نظر
سآمیآر شنبه 24 اسفند 1392 ساعت 16:28

سلام وب جالبی داری.موفق باشی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.