آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

آزمایش های جالب

موشک شیمی

با جوش شیرین و سرکه موشک بسازید.

با آزمایش موشک شیمی، خواهید دید که ترکیب جوش شیرین و سرکه اگر به طور دقیق تنظیم شود تا چه حد جذاب و هیجان انگیز است.

وسایل مورد نیاز

بطری آب معدنی کوچک

چوب پنبه

قاشق

جوش شیرین

نوار چسب

قیچی

سه عدد مداد استفاده نشده

قیف

سرکه سفید

دستمال کاغذی

آزمایش

 1- دوازده قطعه نوار چسب ببرید. می توانید از نوار های بسته بندی یا نوار چسب برق استفاده کنید.

2- هر سه مداد را با نوار به قسمت بیرونی بطری ببندید. سعی کنید فاصله مداد ها از هم به یک اندازه باشد. موشک شیمی شما نیاز به سکوی پرتاب ثابتی دارد.

3- بطری را با قیف تا نصف از سرکه سفید پر کنید.  

4- یک عدد دستمال کاغذی بردارید و لایه های آن را از هم جدا کنید.

5- یک چهارم دستمال کاغذی را ببرید و یک قاشق غذا خوری جوش شیرین روی آن بریزید.

6-  جوش شیرین را با دستمال کاغذی ببندید و اطمینان حاصل کنید که دستمال کاغذی در دهانه بطری جای می گیرد. اکنون قرار است که کمی(بخوانید: زیاد)ریخت و پاش کنید. بهتر است بقیه مراحل را بیرون از خانه انجام دهید. پدر و مادر و معلمتان به خاطر این کار از شما سپاس گذار خواهند شد.

7- این مرحله یا به سرعت رخ می دهد. یا اینکه موفق به پرتاب نمی شوید. دستمال کاغذی محتوی جوش شیرین را در بطری بگذارید و فورا درپوش پلاستیکی یا چوب پنبه را روی دهانه آن قرار دهید و محکم کنید. قوطی را محکم و سریع تکان دهید و آن را روی مداد بگذارید و عقب بایستید.

8- حتی برای شمارش معکوس هم وقت نداشتید. درست است؟ اکنون می توانید داد بزنید «فوق العاده بود » و دوباره این آزمایش را تکرار کنید.

این آزمایش چگونه کار می کند؟

وقتی جوش شیرین و سرکه را با هم مخلوط می کنید چه می بینید؟ مقدار زیادی حباب. این حباب ها درواقع حباب های گاز کربن دی اکسید می باشد که از واکنش اسید و باز ایجاد شده اند. سرکه حاوی سدیم بی کربنات (باز)است. واکنش آنها کربنیک اسید تولید می کند که اسیدی ناپایدار است و به سرعت به کربن دی اکسید و آب تبدیل می شود. سپس کربن دی اکسید حباب ایجاد می کند. وقتی بطری را با درپوش می بندید از خروج گاز درون بطری جلوگیری می کنید اما ایجاد کربن دی اکسید مقدار گاز درون بطری را افزایش می دهد. ایجاد کربن دی اکسید درون بطری باعث افزایش سریع فشار گاز داخل بطری می شود. فشار گاز به حدی می رسد که درپوش نمی تواند بیشتر از این گاز درون بطری را نگه دارد. بنابراین درپوش و محتویات بطری به بیرون پرتاب می شوند. همانطور که محتویات درون بطری بیرون ریخته می شوند، بطری هم به سمت بالا پرتاب می شود. این اتفاق چگونه رخ می دهد؟ این پدیده نمایانگر قانون حرکت نیوتون است که می گوید برای هر کنش، واکنشی برابر و در جهت مخالف وجود دارد. در اینجا کنش بیرون ریختن مواد داخل بطری است و واکنش، پرتاب شدن بطری به سمت بالا.

بیشتر بدانید

این آزمایش را با مقدار متفاوتی از جوش شیرین و سرکه امتحان کنید. اگر پرتاب بیشتری می خواهید باید بهترین میزان ترکیب جوش شیرین و سرکه را بیابید تا واکنشی انفجار آمیز را بیافرینید.

نظرات 1 + ارسال نظر
Duygu دوشنبه 4 فروردین 1393 ساعت 18:39

mereba...emisiniz

evet iyim

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.